Detailpagina voor onderwerp
Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/resource/9d92e050-4cf1-11eb-87b9-bb867beb4542 weer, door relaties en details te tonen.
Eigenschappen en relaties
Directe links van het onderwerp.
Eigenschap | Onderwerp |
---|---|
2017-09-29T12:00:00+02:00 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/document-type/63d628cb-a594-4166-8b4e-880b4214fc5b | |
http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/cad17516-4c63-11eb-9bee-cf03b228ad18 | |
9 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/1034e201-ba90-44db-bd6e-e99b21111dfe | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/1229a139-cd06-4ba7-9998-da34bf46ed6d | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/91b7d388-3260-4444-90ca-9b08f612dfe4 | |
<p>De <strong>Habitat- en de Vogelrichtlijn</strong> bepalen dat elke Europese lidstaat de noodzakelijke maatregelen moet nemen om de beschermde soorten en habitats op zijn grondgebied duurzaam in stand te houden. De Europese regels bepalen dat activiteiten die een belangrijke negatieve impact kunnen hebben op het realiseren van de Europese natuurdoelen, geen vergunning meer kunnen krijgen, tenzij de negatieve effecten worden verminderd. Om te vermijden dat de vergunningverlening vastloopt, werkt de Vlaamse overheid aan een <strong>aanpak van de stikstofproblematiek</strong> waarbij de stikstofemissie in de volgende jaren stapsgewijs zal verminderen. Medio februari 2017 heeft de Vlaamse Regering de inrichtingsnota goedgekeurd over het herstructureringsprogramma voor de groep van bedrijven die 5% of meer, maar minder dan 50% bijdragen aan de kritische depositiewaarde van een habitat. Na advies van de Raad van State <strong>wijzigt de Vlaamse Regering nu definitief haar besluit over de landinrichting, wat betreft de vrijwillige bedrijfsverplaatsing en de vrijwillige bedrijfsreconversie</strong>. Met dit wijzigingsbesluit wordt de <strong>berekening van vergoedingen voor vrijwillige bedrijfsverplaatsing en vrijwillige bedrijfsreconversie aangepast</strong> zodat de vergoedingen ook voor de groep van bedrijven die 5% of meer, maar minder dan 50% bijdragen aan de kritische depositiewaarde van een habitat, beter in overeenstemming zijn met de realiteit en met andere gelijkaardige flankerende maatregelen bij grote infrastructuurwerken, zoals het SIGMA-project. Daarnaast wordt de landcommissie ook de mogelijkheid geboden de hoogte van de vergoeding aan te passen tot anderhalf jaar na de kennisgeving van de beslissing van de landcommissie, voor zover er onvoorziene extra kosten optreden in het kader van de vrijwillige bedrijfsverplaatsing of de vrijwillige bedrijfsreconversie, die betrekking hebben op bodemsanering, bodemstabiliteit of archeologie en voor zover die kosten niet via andere overheidsinstrumenten subsidieerbaar of betoelaagbaar zijn.</p> | |
http://themis.vlaanderen.be/id/mandataris/5fed907ee6670526694a06b8 | |
De Habitat- en de Vogelrichtlijn bepalen dat elke Europese lidstaat de noodzakelijke maatregelen moet nemen om de beschermde soorten en habitats op zijn grondgebied duurzaam in stand te houden. De Europese regels bepalen dat activiteiten die een belangrijke negatieve impact kunnen hebben op het realiseren van de Europese natuurdoelen, geen vergunning meer kunnen krijgen, tenzij de negatieve effecten worden verminderd. Om te vermijden dat de vergunningverlening vastloopt, werkt de Vlaamse overheid aan een aanpak van de stikstofproblematiek waarbij de stikstofemissie in de volgende jaren stapsgewijs zal verminderen. Medio februari 2017 heeft de Vlaamse Regering de inrichtingsnota goedgekeurd over het herstructureringsprogramma voor de groep van bedrijven die 5% of meer, maar minder dan 50% bijdragen aan de kritische depositiewaarde van een habitat. Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering nu definitief haar besluit over de landinrichting, wat betreft de vrijwillige bedrijfsverplaatsing en de vrijwillige bedrijfsreconversie. Met dit wijzigingsbesluit wordt de berekening van vergoedingen voor vrijwillige bedrijfsverplaatsing en vrijwillige bedrijfsreconversie aangepast zodat de vergoedingen ook voor de groep van bedrijven die 5% of meer, maar minder dan 50% bijdragen aan de kritische depositiewaarde van een habitat, beter in overeenstemming zijn met de realiteit en met andere gelijkaardige flankerende maatregelen bij grote infrastructuurwerken, zoals het SIGMA-project. Daarnaast wordt de landcommissie ook de mogelijkheid geboden de hoogte van de vergoeding aan te passen tot anderhalf jaar na de kennisgeving van de beslissing van de landcommissie, voor zover er onvoorziene extra kosten optreden in het kader van de vrijwillige bedrijfsverplaatsing of de vrijwillige bedrijfsreconversie, die betrekking hebben op bodemsanering, bodemstabiliteit of archeologie en voor zover die kosten niet via andere overheidsinstrumenten subsidieerbaar of betoelaagbaar zijn. | |
http://themis.vlaanderen.be/id/resource/9f9c44e0-4cf1-11eb-87b9-bb867beb4542 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/resource/9fe0c7f0-4cf1-11eb-87b9-bb867beb4542 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/resource/9ff5af80-4cf1-11eb-87b9-bb867beb4542 | |
bf63b3e8-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002 | |
Landinrichtingsbesluit: vrijwillige bedrijfsverplaatsing en bedrijfsreconversie |
Verwijzingen
Inverse links naar het onderwerp.
Geen verwijzingen gevonden.