Detailpagina voor onderwerp

Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/resource/9bf2adb0-4940-11ec-94bb-99a9d1e168fe weer, door relaties en details te tonen.


Eigenschappen en relaties

Directe links van het onderwerp.

Eigenschap Waarde

http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#type

https://data.vlaanderen.be/ns/dossier#Stuk

http://mu.semte.ch/vocabularies/core/uuid

612d1544-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002

http://purl.org/dc/terms/type

Nieuwsbericht

http://www.w3.org/ns/prov#qualifiedAssociation

http://themis.vlaanderen.be/id/mandataris/5fed907ee6670526694a0698

http://purl.org/dc/terms/title

Conceptnota: Oprichting projectvennootschap infrastructuurwerken: 'De werkvennootschap'

http://purl.org/dc/terms/issued

2021-11-13T03:39:48.524Z

http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom

http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/598ac420-4433-11ec-9bd2-2b28dc3a4242

http://schema.org/position

13

http://www.semanticdesktop.org/ontologies/2007/01/19/nie#htmlContent

<p>De recent uitgebrachte adviezen van Eurostat geven aan dat een overheidsparticipatie via direct en/of indirect aandeelhouderschap door de overheid in de toekomst geen optie meer zal zijn, indien er gestreefd wordt naar ESR-neutraliteit. Met deze vaststelling komt de participatieve Publiek-Private Samenwerking (PPS) op de helling te staan. Ook de doelstelling tot participatie van de daartoe opgerichte vennootschappen komt daarmee te vervallen. Evenwel blijft de noodzaak tot een gecoördineerde en integrale aanpak van infrastructuurprojecten bestaan met het oog op de realisatie van nieuwe infrastructurele maatregelen in combinatie met de creatie van attractieve alternatieven en flankerend beleid. In dit kader gelast de Vlaamse Regering de minister van Mobiliteit, Openbare Werken en de Vlaamse Rand de integratie van bestaande structuren uit te werken richting <strong>één projectvennootschap &ndash; De Werkvennootschap </strong>&ndash; rekening houdend met het beschreven preferent scenario, en met inbegrip van een personeelskader en een business plan. De Werkvennootschap pakt op een integrale wijze infrastructuurprojecten aan. Deze nieuwe structuur zal doorstarten met als vertrekbasis de projecten in de pijplijn van Via-Invest en Lijninvest (niet de stelplaatsdossiers). De Werkvennootschap kan op die manier voortbouwen op de ervaring van en de expertise bundelen die de verschillende teams hebben opgebouwd. De Vlaamse Regering kan via de minister van Openbare Werken nieuwe projecten toewijzen aan De Werkvennootschap. Ze geeft Via-Invest, in nauw overleg met Lijninvest, de opdracht om doorstart te geven aan de realisatie van de integrale projecten (met als vertrekbasis de projecten in de pijplijn van Via-Invest en Lijninvest), met focus op RO en het opzetten van het noodzakelijk flankerend beleid; een stappenplan uit te werken voor de concrete implementatie met inbegrip van een financieel plan; de voorbereiding van de aangepaste statuten van De Werkvennootschap volgens de beschreven doelstellingen, de voorbereiding van de noodzakelijke decretale machtigingen voor De Werkvennootschap volgens de beschreven doelstellingen en de voorbereiding van een samenwerkingsovereenkomst tussen VG, De Werkvennootschap en de betrokken agentschappen.</p>

http://www.w3.org/ns/prov#value

De recent uitgebrachte adviezen van Eurostat geven aan dat een overheidsparticipatie via direct en/of indirect aandeelhouderschap door de overheid in de toekomst geen optie meer zal zijn, indien er gestreefd wordt naar ESR-neutraliteit. Met deze vaststelling komt de participatieve Publiek-Private Samenwerking (PPS) op de helling te staan. Ook de doelstelling tot participatie van de daartoe opgerichte vennootschappen komt daarmee te vervallen. Evenwel blijft de noodzaak tot een gecoördineerde en integrale aanpak van infrastructuurprojecten bestaan met het oog op de realisatie van nieuwe infrastructurele maatregelen in combinatie met de creatie van attractieve alternatieven en flankerend beleid. In dit kader gelast de Vlaamse Regering de minister van Mobiliteit, Openbare Werken en de Vlaamse Rand de integratie van bestaande structuren uit te werken richting één projectvennootschap – De Werkvennootschap – rekening houdend met het beschreven preferent scenario, en met inbegrip van een personeelskader en een business plan. De Werkvennootschap pakt op een integrale wijze infrastructuurprojecten aan. Deze nieuwe structuur zal doorstarten met als vertrekbasis de projecten in de pijplijn van Via-Invest en Lijninvest (niet de stelplaatsdossiers). De Werkvennootschap kan op die manier voortbouwen op de ervaring van en de expertise bundelen die de verschillende teams hebben opgebouwd. De Vlaamse Regering kan via de minister van Openbare Werken nieuwe projecten toewijzen aan De Werkvennootschap. Ze geeft Via-Invest, in nauw overleg met Lijninvest, de opdracht om doorstart te geven aan de realisatie van de integrale projecten (met als vertrekbasis de projecten in de pijplijn van Via-Invest en Lijninvest), met focus op RO en het opzetten van het noodzakelijk flankerend beleid; een stappenplan uit te werken voor de concrete implementatie met inbegrip van een financieel plan; de voorbereiding van de aangepaste statuten van De Werkvennootschap volgens de beschreven doelstellingen, de voorbereiding van de noodzakelijke decretale machtigingen voor De Werkvennootschap volgens de beschreven doelstellingen en de voorbereiding van een samenwerkingsovereenkomst tussen VG, De Werkvennootschap en de betrokken agentschappen.

http://purl.org/dc/terms/subject

Mobiliteit

http://purl.org/dc/terms/subject

Openbare Werken

http://purl.org/dc/terms/subject

Brussel en Vlaamse rand

Resultaten 1 - 13 van 13

Verwijzingen

Inverse links naar het onderwerp.

Geen verwijzingen gevonden.