Detailpagina voor onderwerp
Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/resource/95ab7960-4935-11ec-94bb-99a9d1e168fe weer, door relaties en details te tonen.
Eigenschappen en relaties
Directe links van het onderwerp.
Eigenschap | Onderwerp |
---|---|
f52f2d04-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002 | |
Curriculumdossiers en leerplannen in het secundair onderwijs | |
2022-09-09T23:12:06.359Z | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/document-type/63d628cb-a594-4166-8b4e-880b4214fc5b | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/b02eb8fb-4845-41a0-889e-cac83c5c07e7 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/d171e9b5-3094-11ed-b546-f52852c0e5c4 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/mandataris/5fed907ee6670526694a06ae | |
Onderwijsdoelen vormen een van de luiken van het globale moderniseringsdossier secundair onderwijs. Het wijzigingsdecreet basisonderwijs en Codex Secundair onderwijs bevatten enerzijds een reeks nieuwe bepalingen over leerplannen voor zowel het basis- als het secundair onderwijs en anderzijds de introductie van het instrument 'curriculumdossier' in het secundair onderwijs. De nieuwe decretale maatregelen leiden er toe dat de criteria voor goedkeuring van leerplannen (waarvoor aan de onderwijsinspectie bevoegdheidsdelegatie werd verleend) door de Vlaamse Regering moeten worden bijgestuurd. In het voltijds secundair onderwijs (gewoon + opleidingsvorm 4 buitengewoon) is dat des te meer het geval omdat er met curriculumdossiers zal worden gewerkt. Een curriculumdossier groepeert, per structuuronderdeel, alle overeenkomstige onderwijsdoelen die hetzij door de overheid hetzij door de onderwijsverstrekkers zelf worden vastgelegd. In die zin zijn curriculumdossiers net- en schoolbestuuroverschrijdend en wordt het aan de onderwijskoepels en het GO! overgelaten om ze, met inachtname van een aantal procedurele voorwaarden, samen te stellen. De Vlaamse Regering moet die voorwaarden vastleggen evenals een scenario wanneer de onderwijskoepels en het GO! geen consensus vinden over een curriculumdossier. De Vlaamse Regering keurt daarom nu, na advies van de Raad van State, definitief haar besluit goed rond curriculumdossiers en leerplannen. | |
7 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/52274f6a-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/52274d3a-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/522747ea-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002 | |
<p>Onderwijsdoelen vormen een van de luiken van het globale <strong>moderniseringsdossier secundair onderwijs</strong>. Het wijzigingsdecreet basisonderwijs en Codex Secundair onderwijs bevatten enerzijds een reeks nieuwe bepalingen over leerplannen voor zowel het basis- als het secundair onderwijs en anderzijds de introductie van het instrument 'curriculumdossier' in het secundair onderwijs. De nieuwe decretale maatregelen leiden er toe dat de <strong>criteria voor goedkeuring van leerplannen</strong> (waarvoor aan de onderwijsinspectie bevoegdheidsdelegatie werd verleend) door de Vlaamse Regering <strong>moeten worden bijgestuurd</strong>. In het voltijds secundair onderwijs (gewoon + opleidingsvorm 4 buitengewoon) is dat des te meer het geval omdat er met curriculumdossiers zal worden gewerkt. Een curriculumdossier groepeert, per structuuronderdeel, alle overeenkomstige onderwijsdoelen die hetzij door de overheid hetzij door de onderwijsverstrekkers zelf worden vastgelegd. In die zin zijn curriculumdossiers net- en schoolbestuuroverschrijdend en wordt het aan de onderwijskoepels en het GO! overgelaten om ze, met inachtname van een aantal procedurele voorwaarden, samen te stellen. De Vlaamse Regering moet die <strong>voorwaarden vastleggen</strong> evenals een scenario wanneer de onderwijskoepels en het GO! geen consensus vinden over een <strong>curriculumdossier</strong>. De Vlaamse Regering keurt daarom nu, na advies van de Raad van State, definitief haar besluit goed rond curriculumdossiers en leerplannen.</p> |
Verwijzingen
Inverse links naar het onderwerp.
Geen verwijzingen gevonden.