Detailpagina voor onderwerp

Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/resource/77d374c0-492f-11ec-94bb-99a9d1e168fe weer, door relaties en details te tonen.


Eigenschappen en relaties

Directe links van het onderwerp.

Eigenschap Waarde

http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#type

https://data.vlaanderen.be/ns/dossier#Stuk

http://mu.semte.ch/vocabularies/core/uuid

44aa7d3e-dec2-11e9-aa72-0242c0a80002

http://purl.org/dc/terms/type

Nieuwsbericht

http://www.w3.org/ns/prov#qualifiedAssociation

http://themis.vlaanderen.be/id/mandataris/5fed907ee6670526694a06dc

http://purl.org/dc/terms/title

Aanpassing scheepvaartregelgeving aan mogelijkheden geautomatiseerd varen

http://purl.org/dc/terms/issued

2022-06-22T08:09:54.952Z

http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom

http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/b21a09c5-f202-11ec-84af-37629fe5712d

http://schema.org/position

13

https://data.vlaanderen.be/ns/besluitvorming#heeftBijlage

http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/528529dc-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002

https://data.vlaanderen.be/ns/besluitvorming#heeftBijlage

http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/52864312-dec1-11e9-aa72-0242c0a80002

http://www.semanticdesktop.org/ontologies/2007/01/19/nie#htmlContent

<p>De technische mogelijkheden van <strong>geautomatiseerd varen</strong>, en zelfs van <strong>onbemand varen</strong> met al dan niet vanop afstand bestuurde schepen nemen voortdurend toe. Er is een steeds toenemende vraag naar het uitvoeren van <strong>pilootprojecten op het Vlaamse waterwegennet en in de havengebieden</strong>. Specifieke bepalingen van de geldende scheepvaartregelgeving vormen evenwel een obstakel voor het daadwerkelijk onbemand varen. Andere bepalingen van de huidige scheepvaartregelgeving zijn niet aangepast aan het gegeven dat de schipper zich mogelijk niet aan boord van het schip bevindt, of dat er in bepaalde gevallen zelfs geen enkele persoon als de &#39;schipper&#39; te beschouwen zal zijn. Dit kan voor gevolg hebben dat rechtsonzekerheid ontstaat of dat belangrijk geachte veiligheidsvoorschriften onbedoeld buiten toepassing zouden worden gelaten. Daarom keurt de Vlaamse Regering principieel een besluit goed dat <strong>een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de scheepvaartregelgeving doorvoert om deze geschikt te maken voor de gewijzigde realiteit van het geautomatiseerd varen</strong>. Over dit besluit wordt advies ingewonnen van de SERV en de MORA, daarna van de Raad van State. Er wordt ook overleg gepleegd met de federale overheid en het Waalse en Brussels Hoofdstedelijke Gewest.</p>

http://www.w3.org/ns/prov#value

De technische mogelijkheden van geautomatiseerd varen, en zelfs van onbemand varen met al dan niet vanop afstand bestuurde schepen nemen voortdurend toe. Er is een steeds toenemende vraag naar het uitvoeren van pilootprojecten op het Vlaamse waterwegennet en in de havengebieden. Specifieke bepalingen van de geldende scheepvaartregelgeving vormen evenwel een obstakel voor het daadwerkelijk onbemand varen. Andere bepalingen van de huidige scheepvaartregelgeving zijn niet aangepast aan het gegeven dat de schipper zich mogelijk niet aan boord van het schip bevindt, of dat er in bepaalde gevallen zelfs geen enkele persoon als de 'schipper' te beschouwen zal zijn. Dit kan voor gevolg hebben dat rechtsonzekerheid ontstaat of dat belangrijk geachte veiligheidsvoorschriften onbedoeld buiten toepassing zouden worden gelaten. Daarom keurt de Vlaamse Regering principieel een besluit goed dat een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de scheepvaartregelgeving doorvoert om deze geschikt te maken voor de gewijzigde realiteit van het geautomatiseerd varen. Over dit besluit wordt advies ingewonnen van de SERV en de MORA, daarna van de Raad van State. Er wordt ook overleg gepleegd met de federale overheid en het Waalse en Brussels Hoofdstedelijke Gewest.

http://purl.org/dc/terms/subject

Mobiliteit

http://purl.org/dc/terms/subject

Haven

Resultaten 1 - 14 van 14

Verwijzingen

Inverse links naar het onderwerp.

Geen verwijzingen gevonden.