Nieuwe pagina: fallback

Vlaanderen

Themis — Ontdek gestructureerde informatie over de besluitvorming van de Vlaamse Regering. Naar de hoofdinhoud

Detailpagina voor onderwerp

Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/nieuwsbrief-info/6152D25E364ED9000800037B weer, door relaties en details te tonen.


Eigenschappen en relaties

Directe links van het onderwerp.

Eigenschap Onderwerp
6152D25E364ED9000800037B
Berekening pakket 'uren-leraar' in voltijds secundair onderwijs, (semi-)internaten en tehuizen: wijzigingsbesluit
2021-11-12T14:38:56.867Z
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/document-type/63d628cb-a594-4166-8b4e-880b4214fc5b
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/ee9bda4a-f54a-41d5-be2f-9d45781623be
http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/43a27a74-43c6-11ec-9bd2-2b28dc3a4242
http://themis.vlaanderen.be/id/mandataris/d437d986-09de-4b46-8fce-f6ca4389f492
8
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/6152B895364ED900080002BD
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/6152B895364ED900080002BF
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/6152B895364ED900080002BE
De huidige regelgeving op de financiering is niet meer compatibel met de gemoderniseerde structuur van het voltijds gewoon secundair onderwijs.&nbsp;Na onderhandelingen met de&nbsp;representatieve vakorganisaties en de verenigingen van schoolbesturen hecht de Vlaamse Regering daarom&nbsp;opnieuw&nbsp;haar&nbsp;principiële goedkeuring aan de <strong>wijziging van&nbsp;haar&nbsp;besluit dat&nbsp;het pakket 'uren-leraar' vastlegt&nbsp;in het voltijds secundair onderwijs en de berekening van dat pakket voorziet voor de aanvangsbegeleiding in (semi-)internaten en tehuizen</strong>. Onderwijsdecreet XXXI&nbsp;bepaalt&nbsp;dat bij de nodige regelgevende aanpassingen het concordantieprincipe (de omzetting van bestaand naar nieuw opleidingsaanbod) maximaal moet vooropstaan. Dit betekent concreet dat de <strong data-editor-position-level="0">huidige berekeningsmodaliteiten zoveel als mogelijk gehandhaafd blijven, met dien verstande dat het nieuwe opleidingsaanbod wordt herschikt&nbsp;in een via hogervermeld decreet geactualiseerde lijst van disciplines op basis van inhoudelijke verwantschap</strong>.&nbsp;Met deze maatregelen worden&nbsp;voor het gemoderniseerd voltijds gewoon secundair onderwijs&nbsp;<strong>structuur en financiering op elkaar afgestemd</strong>&nbsp;met het oog op continuïteit in de onderwijsverstrekking. Die afstemming moet gebeuren zonder op de vigerende financieringsmechanismen drastisch in te grijpen. In het bijzonder voorziet het decreet&nbsp;dat voor de berekening van de omkadering de parameter 'disciplines'&nbsp;behouden blijft, met dien verstande dat de <strong>lijst van disciplines wordt geactualiseerd op grond van het studieaanbod</strong>. Elke discipline bevat een bundeling van inhoudelijk verwante studierichtingen. De indeling in disciplines vormt ook de nieuwe <strong>grondslag voor de berekening van de werkingsbudgetten, ter vervanging van 'studiegebieden'&nbsp;die geen structuurcomponent meer zijn binnen de modernisering</strong>. Dit wijzigingsbesluit wordt nog voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Voorontwerp van besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 tot vastlegging van het pakket “uren-leraar” in het voltijds secundair onderwijs en betreffende de aanvangsbegeleiding in (semi-)internaten en tehuizen, wat betreft de berekening van het pakket
  • Resultaten 1 - 14 van 14

Verwijzingen

Inverse links naar het onderwerp.

Geen verwijzingen gevonden.