Detailpagina voor onderwerp
Deze pagina geeft informatie over het onderwerp http://themis.vlaanderen.be/id/nieuwsbericht/67BDA51765C40D1B81BE4548 weer, door relaties en details te tonen.
Eigenschappen en relaties
Directe links van het onderwerp.
Eigenschap | Onderwerp |
---|---|
67BDA51765C40D1B81BE4548 | |
Visienota 'Vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs' | |
2025-03-03T12:51:04.072Z | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/document-type/63d628cb-a594-4166-8b4e-880b4214fc5b | |
http://themis.vlaanderen.be/id/concept/thema/ee9bda4a-f54a-41d5-be2f-9d45781623be | |
http://themis.vlaanderen.be/id/agendapunt/28951e29-f82e-11ef-a949-2f5a63771b76 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/mandatee/3bd27bb7-3235-4418-96ff-672ae71c1488 | |
12 | |
http://themis.vlaanderen.be/id/stuk/67C1C3CE54D284A9CC26095B | |
<div lang="nl-BE" data-say-document="true"><p>De Vlaamse Regering keurt de inhoud van de <strong>Visienota 'Vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs'</strong> goed, zonder dat deze enige budgettaire weerslag kan hebben. Deze visienota verduidelijkt vooreerst de daling van de onderwijskwaliteit van ons Vlaams basisonderwijs, die sinds 20 jaar achteruitgaat in internationale peilingen en mede hierdoor de belofte van sociale mobiliteit niet waarmaakt. Vervolgens maakt de Vlaamse Regering duidelijk waarom zij zich op het <strong>concept ‘kennisrijk curriculum’</strong> baseert om de <strong>nieuwe minimumdoelen</strong> vorm te geven. Daarbij wordt het belang van <strong>systematische kennisopbouw gedurende de volledige basisschoolcarrière</strong> belicht. Deze systematische kennisopbouw, met heldere doelen in de derde kleuterklas, het vierde leerjaar en einde van de basisschool zijn de vertrekbasis om ieder kind gelijke onderwijs- (en later arbeidskansen) te geven. Daarna belicht de Vlaamse Regering hoe zij de <strong>ontwikkelingsprocedure</strong> wil <strong>vereenvoudigen</strong> om ook een zo wetenschappelijk en helder mogelijk resultaat te verkrijgen dat duidelijkheid en houvast biedt aan onderwijspersoneel en leerlingen. Tot slot voorziet deze nota in de aanstelling van een <strong>expertencommissie onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs om deze kennisrijke minimumdoelen te ontwerpen</strong>. Deze visienota wordt overgemaakt aan de onderwijsverstrekkers, de sociale partners en het Vlaams Parlement.</p></div> |
Verwijzingen
Inverse links naar het onderwerp.
Geen verwijzingen gevonden.